könyvelőiroda Székesfehérvár | Deák Ferenc u. 39. fsz.2. |
Könyvelőiroda telefonszáma

Aktualitások

2012 évi adótörvény változások

 
2011 november 21-én az Országgyűlés megszavazta a 2012 évi adó és járulék törvények módosítását.
A lényegesebb és a többséget érintő változásokról röviden a teljesség igénye nélkül :
 
Személyi jövedelemadó
Mértéke egységesen 16 %
Megmarad a „szuperbruttósítás „ a havi  202 eFt- nál többet keresők esetében
Továbbra is 27 %-kal meg kell emelni az adóalapot, és a személyi jövedelemadót a megemelt adóalappal kell számolni. Így az adó mértéke 20,22 %
202 eFt-nál alacsonyabb kereset esetében eltörölték a szuperbruttósítást, viszont eltörölték az adójóváírást is. Ezért a nettó bérek csökkenni fognak.
 
Béren kívüli juttatások
A köztudatban mint cafeteria szerepel. Két fontos változás lesz a jövő évben.
A munkavállaló, illetve személyes közreműködő évente 500 eFt juttatást kaphat kedvezményesen. A kedvezmény annyit jelent, hogy a munkaadó a juttatás 1,19-szerese után fizeti a 16 % Szja-t és ezen felül 10 % EHO-t. Együttesen ez 30,94 % adóterhet jelent. 500 eFt-ot meghaladó juttatás esetén a fizetendő EHO 27 %, ebben az esetben az adóteher 51,17 % .
2011 október 1-től megszünt az üdülési csekk, ezen felül 2012-től megszűnik az internet hozzájárulás.
A SZÉP kártya támogatás 300 eFt-ról 450 eFt-ra nő. A hozzájárulás három külön alszámlára utalható. Kizárólag melegkonyhás vendéglátóhelyeken vehető igénybe étkezési szolgáltatásra évi 150 eFt, szálláshely szolgáltatásra évi 225 eFt, illetve szabadidő eltöltésre, egészségmegőrzést szolgáló szolgáltatásra legfeljebb évi 75 eFt . A SZÉP kártya felhasználhatóságának szabályait , külön kormányrendelet fogja szabályozni.
A SZÉP kártyára utalt étkezési támogatáson felül a munkáltató még további két étkezési juttatást adhat kedvezményesen. Munkahelyi étkezés keretén belül havi 12500 Ft értékben adható hozzájárulás. Valamint un. Erzsébet utalvány formájában havonta 5000 Ft adható. Az Erzsébet utalványt a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány bocsátja ki.
Továbbra is kedvezményes béren kívüli juttatás marad :
 
Az iskolakedési támogatás a minimálbér 30 %-ig évente egy alkalommal.
A helyi utazási bérlet
Iskolarendszerű képzés átvállalása a minimálbér két és félszereséig.
Munkáltatói hozzájárulás , önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba havonta a minimálbér 50 %-ig, önkéntes kölcsönös egészségpénztárba minimálbér 30 %-ig
 
Általános Forgalmi Adó
 
2012. január 1-ét követő teljesítés esetén az ÁFA mértéke 27 %.
Részteljesítések esetén az adó mértéke a részteljesítés időpontjában érvényes adómérték.
Vannak ügyletek, amelyeknél az adótörvény az adófizetési kötelezettséget a teljesítés időpontjától eltérően határozza meg. Ilyen esetek pl. előleg, közösségen belüli beszerzés, egyes fordított adózás alá eső ügyletek. Ezekben az esetekben a teljesítés időpontja helyett a fizetendő adó megállapításakor érvényes adómértéket kell használni.
Pénztárgépek átállításának végső határideje 2012.02.29. A gépek átállításáig kézi kibocsátású számlát illetve nyugtát kell adni.
 
Cégautó adó
 
A korábbi két kategória helyett az alábbi kategóriák vannak.
 

 

teljesítmény
                Környezetvédelmi besorolás
KW
0-4
6-10
5+14-15
 
Ft/ hó
Ft/hó
Ft/hó
 0- 50
16500
8800
7700
51- 90
2200
11000
8800
91- 120
33000
22000
11000
120 felett
44000
33000
22000
 
 
 
 

 

 
A személygépkocsi adatai a forgalmi engedélyben megtalálhatóak.
 
A cégautóadót 2012 január 20-ig egy összegben a teljes évre be kell fizetni.
 
Regisztrációs adó
 
Lényegesen csökken a regisztációs adó , de az illeték megnövekedik, így nő a gépkocsik átírási költsége.
A gépkocsi átírási illetéken felül más területeken is emelkednek az illetékek. 
 
Új cég alakulása esetén fokozott adóhatósági felügyelet alá vonhatja az adóhatóság az alakuló céget max. 1 évre - abban az esetben, ha a kiküldött kérdőívekre adott válasz alapján úgy ítéli meg, hogy a fokozott adóhatósági felügyelet indokolt. Ennek egyik módja a gyakorított ÁFA bevallás és – fizetés.
 
Baleseti adó
Új adónem. A kötelező gépjármű felelősségbiztosítás díja után az adó kulcsa 30 % lesz.
 
Többletadó
Termőföld belterületté történő átminősítését követő értékesítés esetén többletadó kerül bevezetésre abban az esetben, ha a termőföld belterületté történő átminősítésével a terület értéke a többszörösére nő. Ezért a törvény bevezette a szokásos hozam fogalmát. Ha az eladási ár a szokásos piaci hozamnál magasabb, akkor a különbség után 48 % többletadót kell fizetni. Ha a termőföld 5 évig a birtokban marad, utána már nem kell többletadót fizetni.
Ha magánszemély öröklés útján jut átminősített termőföldhöz, az mentesül a többletadó alól.
 
Sok visszaélés történt az őstermelők körében. 2012 évtől csak kizárólag az minősül őstermelőnek aki tényleges mezőgazdasági tevékenységet végez.
 
Társasági adó
 
2012. január 1 után a törvény korlátot szab az elhatárolt veszteség adóalap csökkentő tételként történő elszámolására. Az elhatárolt veszteséget csak az adóalap 50 % -nak erejéig lehet figyelembe venni.
 
2011 évben a reprezentáció adóalap növelő tétel volt. 2012 évtől a társaságok költségként elszámolhatják, de meg kell fizetni a 16 % Szja-t és a 27 % EHO-t.
 
Szakképzési hozzájárulás
 
2012 évtől a szakképzési hozzájárulás alapja a foglalkoztatói egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulék lesz, mértéke 1,5 %
2012 évben havonta előleget kell fizetni, és éves bevallást kell teljesíteni.
Nem lesz lehetőség csökkenteni a bruttó kötelezettséget sem a fejlesztési támogatásról szóló megállapodással, sem  pedig a saját dolgozó képzési költségeinek elszámolásával. Kivételt képeznek a gyakorlati képzést végző vállalatok, szervezetek.
 
Egyszerűsített Vállalkozási Adó
 
Népszerű nevén az EVA mértéke 2012 évtől a bevétel 37 %-a lesz.
30 millió Ft bevételig választhatják a vállalkozások, amennyiben megfelelnek a törvényben előírt feltételeknek.
 
Társadalombiztosítási járulék
 
2011 december 1-tő a 27 %-os nyugdíjjáruléknak szociális hozzájárulási adó a neve. 
2012. január 1-től az egyéni egészségbiztosítási járulék 6 %-ról 7 %-ra nő, így a munkaeőpiaci járulékkal együtt 8,5 %
 
Főállású vállalkozó és társas vállalkozó esetében  
A 8,5 %-os egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulék alapja minimum a minimálbér 150 %-a lesz.
A 10 %-os nyugdíjbiztosítási járulék minimális alapja a minimálbér.
A 27 %-os szociális hozzájárulási adó minimális alapja a minimálbér 112,5 %-a lesz
2012 évtől a nem munkaviszonyos ügyvezetők is biztosítottak lesznek .
 
Könyvvizsgálati kötelezettség
 
2012 évtől a 200 millió Ft árbevételt meghaladó cégek lesznek kötelezettek könyvvizsgálatra, 2014 évtől ez az értékhatár 300 eFt nő.
 
Bejelentés készpénzfizetésről .
 
Jelenlegi szabály szerint a készpénzzel történő vásárlás esetén bejelentési kötelezettség is tartozik.
Kapcsolt vállalkozások között létrejött 1 millió Ft-ot meghaladó értékben teljesített készpénzszolgáltatást, egyéb esetben az 5 millió Ft-ot meghaladó értékben teljesített készpénzszolgáltatást a készpénzfizetés napjától számított 15 napon belül a szolgáltatás igénybevevőjének be kell jelenteni. 2011-ben a 1140-es nyomtatványon.
2012 évben várhatóan az 5 millió Ft 2 millió Ft-ra csökken
Vissza

Ajánlatkérés

könyvelési díjra

Amennyiben online szeretne ajánlatot kérni a Szignetta könyvelő iroda részéről könyvelésre, egy rövid űrlap kitöltésével ezt azonnal megteheti.

Ajánlatkérés könyvelő iroda szolgáltatásra

 

Új céget alapít?

Cégalapítás menete: 
Először válasszon könyvelőirodát, aki segítségül lesz Önnek abban, hogy minél gazdaságosabban működtesse cégét., segít megtalálni a megfelelő cégformát vállalkozásának.

Vállaljuk új cég alapítását konzultációval, teljes ügyintézéssel!

 

Bérkalkulátor

A bérkalkulátor a mindenkori jogszabályok alapján a nettó bér, illetve a bruttó bér kiszámítására szolgál.

Bérkalkulátor

 

 

Elérhetőségek

Telefon: +36-22/501-557
E-mail: info@szignetta.hu
Székesfehérvár, Deák Ferenc u. 39. fsz.2.
Szignetta könyvelőiroda Székesfehérvár, Budapest
könyvelőiroda
Székesfehérvár
Budapest V.